Neurologopedia
Jedną ze specjalizacji, jaką posiadam jest neurologopedia. Neurologopedia jest specjalizacją w logopedii, która zajmuje się diagnozą i terapią zaburzeń komunikacji spowodowanych uszkodzeniem ośrodkowego układu nerwowego zarówno w u dzieci, jak i dorosłych. Jeżeli chodzi o dzieci, neurologopeda zajmuje się nimi już od urodzenia, bowiem na wielu oddziałach zajmujących się opieką nad matką i noworodkiem specjalista ten, dokonuje oceny odruchów fizjologicznych, bada stan aparatu artykulacyjnego m.in. stan wędzidełka podjęzykowego, dokonuje oceny napięcia mięśni mimicznych i mięśni języka.
Które dzieci winny niezwłocznie przyjść na konsultacje neurologopedyczną?
- Wszystkie dzieci, które powyżej drugiego roku nie mówią wcale, mówią pojedyncze wyrazy lub mówią tak, iż otoczenie ich nie rozumie.
- Dzieci, które od urodzenia mają kłopot z jedzeniem, odmawiają pokarmów o określonej konsystencji, mają problemy z odgryzaniem, gryzieniem żuciem i połykaniem.
- Dzieci, które unikają spożywania twardych pokarmów zmuszając rodzica do podawania zmiksowanych, papkowatych pokarmów.
- Dzieci nadmiernie śliniące się i nieradzące sobie z nadmiernie wydzielającą się śliną
- Dzieci z grupy ryzyka urodzone z ciąży o nieprawidłowym przebiegu oraz z trudnościami okołoporodowymi
- Dzieci przebywające długi okres w inkubatorze
- Dzieci karmione sondą
- Dzieci urodzone przed terminem
- Dzieci, których stwierdzono zaburzenia neurologiczne bądź zespół genetyczny
Podczas diagnostycznej wizyty przypadku dzieci.
- Zbadam aparat artykulacyjny pod względem morfologicznym i funkcjonalnym
- Dokonam oceny odruchowych reakcji oralnych i sprawdzę, na jakim są etapie dojrzewania
- Zbadam też sposób oddychania oraz napięcie mięśniowe okolicy oralnej
- Sprawdzę umiejętność odgryzania, gryzienie, żucia, i połykania
- U niemowląt, dokonam oceny umiejętności prelingwalnych koniecznych do prawidłowego rozwoju mowy
- U starszych dzieci zbadam mowę bierną i czynną oraz kompetencje językowe, komunikacyjne oraz funkcje poznawcze.
Przygotowanie do pierwszej wizyty neurologopedycznej, gdy pacjentem jest dziecko.
Proszę o zebranie informacji i przygotowanie , pisemnej notatki w, które proszę o odpowiedź na następujące pytania:
- Jak przebiegała ciąża?
- Jakie leki były przyjmowane przez matkę?
- Jak przebiegał poród?
- Czy dziecko urodziło się o czasie?
- Czy po urodzeniu dziecko krzyczało?
- Ile punktów uzyskało w skali Apgar?
- Czy przebywało w inkubatorze, jak długo i z jakiego powodu?
- Kiedy dziecko zaczęło podnosić główkę, siadać, chodzić?
- Czy głużyło, gaworzyło, kiedy zaczęły się pojawiać pierwsze słowa?
- W jaki sposób wyraża swoje potrzeby?
- W jaki sposób komunikuje się z otoczeniem?
- Czy krzyczy, płacze, czy pokazuje gestem?
- Czy ma swoje specyficzne sposoby przekazywania informacji?
- Jak dziecko jest karmione?
- Jakie pokarmy są w diecie dziecka, które pokarmy dziecko preferuje?
- Jakich pokarmów dziecko stanowczo odmawia?
- Czy i jak długo było karmione piersią?
- Jak jest karmione obecnie butelka, czy je samo?
Proszę zabrać ze sobą dokumentację medyczną w przypadku dzieci będących pod opieką specjalistyczną lub konsultowanych u gastroenterologa, neurochirurga, audiologa foniatry, genetyka laryngologa i innych.
Zajmuję się także neurologopedyczną terapią osób dorosłych z zaburzeniami neurologicznymi w tym po udarach oraz innych urazach mózgu np. w wyniku wypadku komunikacyjnego.
Podczas wizyty diagnostycznej osoby dorosłej badam:
- mowę spontaniczną
- umiejętności nazywania, powtarzania, czytania i pisania
- rozumienie mowy
Przygotowanie do pierwszej wizyty neurologopedycznej, gdy pacjentem jest osoba dorosła.
Dorosły pacjent przychodzi na konsultacje pod opieką osoby, z którą spędza najwięcej czasu. Opiekun proszony jest o przyniesienie karty informacyjnej ze szpitala, oraz o zebranie informacji odpowiadających na następujące pytania i przygotowanie krótkiej pisemnej notatki.
- Czym zajmował się podopieczny przed wypadkiem /udarem?
- Czy jest lub był leczony z jakiegoś powodu?
- Jakie zażywa leki?
- Co najbardziej lubi robić?
- Jak obecnie wygląda sposób komunikowania się podopiecznego?