Neurologopedia

 

Jedną ze specjalizacji, jaką posiadam jest neurologopedia. Neurologopedia jest specjalizacją w logopedii, która zajmuje się diagnozą i terapią zaburzeń komunikacji spowodowanych uszkodzeniem ośrodkowego układu nerwowego zarówno w u dzieci, jak i dorosłych. Jeżeli chodzi o dzieci, neurologopeda zajmuje się nimi już od urodzenia, bowiem na wielu oddziałach zajmujących się opieką nad matką i noworodkiem specjalista ten, dokonuje oceny odruchów fizjologicznych, bada stan aparatu artykulacyjnego m.in. stan wędzidełka podjęzykowego, dokonuje oceny napięcia mięśni mimicznych i mięśni języka.

 

Które dzieci winny niezwłocznie przyjść na konsultacje neurologopedyczną?

  • Wszystkie dzieci, które powyżej drugiego roku nie mówią wcale, mówią pojedyncze wyrazy lub mówią tak, iż otoczenie ich nie rozumie.
  • Dzieci, które od urodzenia mają kłopot z jedzeniem, odmawiają pokarmów o określonej konsystencji, mają problemy z odgryzaniem, gryzieniem żuciem i połykaniem.
  • Dzieci, które unikają spożywania twardych pokarmów zmuszając rodzica do podawania zmiksowanych, papkowatych pokarmów.
  • Dzieci nadmiernie śliniące się i nieradzące sobie z nadmiernie wydzielającą się śliną
  • Dzieci z grupy ryzyka urodzone z ciąży o nieprawidłowym przebiegu oraz z trudnościami okołoporodowymi
  • Dzieci przebywające długi okres w inkubatorze
  • Dzieci karmione sondą
  • Dzieci urodzone przed terminem
  • Dzieci, których stwierdzono zaburzenia neurologiczne bądź zespół genetyczny

 

Podczas diagnostycznej wizyty przypadku dzieci.

  • Zbadam aparat artykulacyjny pod względem morfologicznym i funkcjonalnym
  • Dokonam oceny odruchowych reakcji oralnych i sprawdzę, na jakim są etapie dojrzewania
  • Zbadam też sposób oddychania oraz napięcie mięśniowe okolicy oralnej
  • Sprawdzę umiejętność odgryzania, gryzienie, żucia, i połykania
  • U niemowląt, dokonam oceny umiejętności prelingwalnych koniecznych do prawidłowego rozwoju mowy
  • U starszych dzieci zbadam mowę bierną i czynną oraz kompetencje językowe, komunikacyjne oraz funkcje poznawcze.

 

 

Przygotowanie do pierwszej wizyty neurologopedycznej, gdy pacjentem jest dziecko.

Proszę o zebranie informacji i przygotowanie , pisemnej notatki w, które proszę o odpowiedź na następujące pytania:

  1. Jak przebiegała ciąża?
  2. Jakie leki były przyjmowane przez matkę?
  3. Jak przebiegał poród?
  4. Czy dziecko urodziło się o czasie?
  5. Czy po urodzeniu dziecko krzyczało?
  6. Ile punktów uzyskało w skali Apgar?
  7. Czy przebywało w inkubatorze, jak długo i z jakiego powodu?
  8. Kiedy dziecko zaczęło podnosić główkę, siadać, chodzić?
  9. Czy głużyło, gaworzyło, kiedy zaczęły się pojawiać pierwsze słowa?
  10. W jaki sposób wyraża swoje potrzeby?
  11. W jaki sposób komunikuje się z otoczeniem?
  12. Czy krzyczy, płacze, czy pokazuje gestem?
  13. Czy ma swoje specyficzne sposoby przekazywania informacji?
  14. Jak dziecko jest karmione?
  15. Jakie pokarmy są w diecie dziecka, które pokarmy dziecko preferuje?
  16. Jakich pokarmów dziecko stanowczo odmawia?
  17. Czy i jak długo było karmione piersią?
  18. Jak jest karmione obecnie butelka, czy je samo?

Proszę zabrać ze sobą dokumentację medyczną w przypadku dzieci będących pod opieką specjalistyczną lub konsultowanych u gastroenterologa, neurochirurga, audiologa foniatry, genetyka laryngologa i innych.

 

 

Zajmuję się także neurologopedyczną terapią osób dorosłych z zaburzeniami neurologicznymi w tym po udarach oraz innych urazach mózgu np. w wyniku wypadku komunikacyjnego.

Podczas wizyty diagnostycznej osoby dorosłej badam:

  • mowę spontaniczną
  • umiejętności nazywania, powtarzania, czytania i pisania
  • rozumienie mowy

Przygotowanie do pierwszej wizyty neurologopedycznej, gdy pacjentem jest osoba dorosła.

Dorosły pacjent przychodzi na konsultacje pod opieką osoby, z którą spędza najwięcej czasu. Opiekun proszony jest o przyniesienie karty informacyjnej ze szpitala, oraz o zebranie informacji odpowiadających na następujące pytania i przygotowanie krótkiej pisemnej notatki.

  1. Czym zajmował się podopieczny przed wypadkiem /udarem?
  2. Czy jest lub był leczony z jakiegoś powodu?
  3. Jakie zażywa leki?
  4. Co najbardziej lubi robić?
  5. Jak obecnie wygląda sposób komunikowania się podopiecznego?